Wiskundeplatform Vlaanderen
Het nieuwe Platform Wiskunde Vlaanderen wil iedereen laten zien hoe onmisbaar wiskunde is. ‘Het platform verenigt het onderwijs, de onderzoekers, het bedrijfsleven en de overheid’, zegt wiskundeprofessor Ann Dooms (VUB), medeoprichter van het Platform. De oprichters zijn bezorgd over de staat van wiskunde in het onderwijs. Ze verwijzen daarvoor naar cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Ann Brusseel (Open Vld) in 2017 opvroeg aan Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Daaruit blijkt dat in het academiejaar 2015-2016 maar liefst 182 wiskundeleerkrachten met masterdiploma ermee stopten, terwijl er maar 21 afgestudeerden met master kozen voor een baan als wiskundeleerkracht. “Er zijn al heel veel mensen die inspanningen leveren om de boodschap aan de man te brengen dat wiskunde belangrijk, mooi en nuttig is”, legt een van de initiatiefnemers van het Platform Wiskunde uit, wiskundeprofessor Giovanni Samaey (KU Leuven). “Maar al die inspanningen zijn versnipperd en die krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Als je een eengemaakt platform hebt, kun je van daaruit initiatieven bundelen en meer zichtbaarheid geven aan het belang van wiskunde voor de maatschappij.” Meer info via de website http://www.platformwiskunde.be |