Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars vzw

49 jaar! -

Welkom op website.

Verdwijnt de wiskundedocent in Nederland?

De Vlaamse Vereniging van Wiskundeleraars onderhoudt nauwe contacten met de Nederlandse zustervereniging NVVW.

Dit weekend werd mijn aandacht getrokken door een artikel over het nijpende tekort aan wiskundeleraars in Nederland.

Bij het lezen van dit artikel kunnen een aantal parallellen met het Vlaamse wiskundeonderwijs worden getrokken…

Op woens­dag 7 novem­ber 2018 publi­ceerde de Nederlandse Onder­wijs­raad het advies “Ruim baan voor leraren”. In dat advies wordt een totaal andere opzet van de leraren­oplei­ding bepleit. Als de voor­stellen worden overge­nomen, komt er een een soort basisop­leiding leraar waarna de student zich in ver­schil­lende richtin­gen kan specia­liseren. Wat bete­kent dit voor de oplei­ding tot leraar wiskun­de?

De Onder­wijs­raad denkt in dit advies onder andere aan de specia­lisatie ‘leraar beta-vakken 10-14 jarigen’. Met deze specia­lisatie mag een docent de vakken wiskun­de, schei­kunde en biolo­gie in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs geven. Ook mag de docent met die specia­lisatie natuur en rekenen geven in de boven­bouw van het primair onder­wijs.

Het toene­mend tekort aan leraren speelt binnen het advies van de Onder­wijs­raad een belang­rijke rol. Door de leraren in primair onder­wijs, voortge­zet onder­wijs en middel­baar beroeps­onder­wijs meer als één groep te beschou­wen en de schot­ten tussen school­soorten en vakken weg te nemen, hoopt men flexibe­ler in te kunnen spelen op de behoef­te aan docen­ten.

Op dit moment is het leraren­tekort in het primair onder­wijs in Nederland het meest nijpend. Binnen het voortge­zet onder­wijs bestaan er wat betreft het leraren­tekort grote ver­schil­len tussen vakken als informa­tica en schei­kunde ener­zijds en biolo­gie ander­zijds. De huidige rege­ling van bevoegd­heden ziet de Onder­wijs­raad tegen die achter­grond als een belemme­ring. Leraren zouden breder inzet­baar moeten zijn. Een bijko­mend voor­deel is volgens de Onder­wijs­raad dat door de nieuwe opzet het beroep van leraar aantrek­kelij­ker wordt omdat het loop­baan- en ontwik­kelings­perspec­tief van de docent gunsti­ger wordt.

Brede generie­ke basis
De Onder­wijs­raad is van mening dat verrui­ming van de onder­wijsbe­voegdhe­den van leraren moge­lijk is omdat de essen­tie van het beroep voor alle secto­ren en vakin­houden gelijk is. Een brede basis van pedago­gische en didacti­sche kennis en vaardig­heden is de kern van het leraren­beroep. De raad vindt daarom dat de leraren­oplei­ding moet begin­nen met het aanbren­gen van een brede, generie­ke en vakonaf­hanke­lijke basis van sector- en vakover­stijgen­de kennis en vaardig­heden. Dat moet gelden voor alle aanko­mende docen­ten, of zij nu later de voor­school­se educa­tie gaan verzor­gen of les zullen gaan geven op havo, vwo of mbo. Voor een onder­wijsbe­voegd­heid moet de aanko­mende docent zich na dit algeme­ne deel specia­liseren voor een cluster van verwan­te vakken en/of onder­wijssec­toren.

Clus­ters
Een van de clus­ters die met name genoemd wordt, is het betà-cluster voor 10-14 jarigen. Iemand met die bevoegd­heid zou dan onder­wijs in wiskun­de, biolo­gie, schei­kunde en natuur­kunde mogen verzor­gen in de onder­bouw van vmbo, havo en vwo maar ook in de groepen 4, 5 en 6 van het po. De specia­lisatie voor een cluster kan worden ver­breed en/of ver­diept. Na de verdie­ping ‘bèta met natuur­kunde en wiskun­de’ zou de leraar dan bijvoor­beeld ook bevoegd zijn voor de vakken wiskun­de en natuur­kunde in de boven­bouw van het havo en vwo

Academi­ci
Het rapport laat de moge­lijk­heid open dat iemand ook na bijvoor­beeld een academi­sche wiskun­destu­die les kan gaan geven

Je kunt in deze opzet dus nog steeds wiskun­dedo­cent worden na of in combina­tie met een wiskun­destu­die. Tot voor kort zag men dat als de konink­lijke weg naar het wiskun­dedo­cent­schap. Het lijkt er een beetje op dat die konink­lijke weg in het advies van de Onder­wijs­raad nu meer een sluip­wegge­tje is gewor­den

NVvW: zorge­lijk
Voorzit­ter Ebrina Smalle­gange van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) noemt het advies van de Onder­wijs­raad een “zorge­lijk stuk”. Het advies gaat volgens Smalle­gange over loopba­nen en niet over onder­wijs. Er wordt te weinig aan­dacht besteed aan de vakop­leiding en te veel overge­laten aan de scholen. Een wiskun­dedo­cent kun je niet zomaar natuur­kunde laten geven.