Onderzoek naar wiskundetalent bij kleuters
Uit Vlaamse peilingen blijkt dat jongens het op het einde van de lagere school systematisch beter doen voor wiskunde dan meisjes. Onderzoekers van de KULeuven gingen na of jongens misschien van nature meer aanleg hebben voor wiskunde. Maar dat blijkt niet het geval.
Een team van professor Bert De Smedt onderwierp 400 vier-en vijfjarige kleuters aan verschillende wiskundige testen, gaande van het tellen van voorwerpen, het benoemen van cijfers, het ordenen van getallen, tot het maken van eenvoudige rekensommen.
En de conclusie was heel duidelijk, zegt De Smedt: “Er is eigenlijk geen enkel verschil tussen jongens en meisjes in de kleuterschool wat betreft wiskundige vaardigheden. De gemiddelde scores liggen erg dicht bij elkaar. Dat jongens vaker de eindtermen voor wiskunde halen is dus niet het gevolg van een verschil in aangeboren vaardigheden. “
Lees het volledige artikel op de website van de VRT-nieuwsdienst via deze link
Meer info op de website van de KULeuven
Nieuwsbron vrtnws