Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars vzw

49 jaar! -

Welkom op website.

25 maart 2023 – Zebrastraat Gent

 

 GRATIS VOOR LEDEN

 

 

 € 35 voor niet-leden, inclusief lidmaatschap voor 1 jaar

Het programma bestaat uit drie delen: een keynotsessie en twee keuzesessies.

Schrijf je in

Programma

onthaal in XYZ-lounge van Zebrastraat Gent
Digisnap, plenaire sessie door Gert Troch van het kenniscentrum Digisprong. (departement Onderwijs en Vorming)
Pauze & Netwerking
  Maak uw keuze uit volgende werkwinkels:

Wijze wiskundelessen met GeoGebra
Op welke manier kunnen digitale hulpmiddelen op een didactisch verantwoorde manier geïntegreerd worden in onze wiskundelessen? De lesgever zal proberen op deze vraag een antwoord te geven vanuit zijn eigen praktijkervaringen met GeoGebra. Op welke manier kan GeoGebra gebruikt worden om een aantal didactische principes, zoals geformuleerd in het boek ‘Wijze lessen, twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ te realiseren? Om het verhaal concreet te houden wordt er telkens een link gelegd naar een leerplandoel goniometrie in de tweede en/of derde graad.

Over de spreker: Karel Appeltans is leerkracht wiskunde derde graad Virga Jessecollege Hasselt.

GeoGebra-CAS een krachtig alternatief voor het grafisch rekentoestel
De recentste versie van GeoGebra Suite beschikt over een ingebouwd computer algebra systeem. Met een CAS-systeem is het mogelijk om de resultaten van berekeningen niet alleen numeriek benaderd, maar ook exact- en symbolisch weer te geven. Hierdoor wordt het ook mogelijk om met lettervormen te werken. In deze sessie krijgen de deelnemers een beter inzicht in de extra functionaliteiten van GeoGebra-CAS die niet beschikbaar zijn in de “gewone” versie van het grafisch rekentoestel van GeoGebra. Wij bladeren doorheen een aantal voorbeelden uit de leerstof wiskunde waarvoor dit CAS-systeem ongetwijfeld een meerwaarde is.

Over de spreker: Ivan De Winne gewezen leraar wiskunde, voorzitter VVWL, beheerder van Mathelo, auteur van nascholingscursussen en interactief lesmateraal voor wiskunde. Daarnaast volgt hij als lid van de VVWL-werkgroep GeoGebra Vlaanderen de ontwikkelingen van GeoGebra op de voet.

Artificiële intelligentie (AI) en wiskunde.
Onze wereld is steeds meer gedigitaliseerd. Artificiële intelligentie in het bijzonder steekt steeds meer de kop op. Bij de ontwikkeling van artificieel intelligente systemen komt heel wat wiskunde kijken. In deze presentatie bekijken we hoe de wiskunde uit het secundair onderwijs hier aan bod komt: eerstegraadsfuncties bij een classificatieprobleem, tweedegraadsfuncties bij beslissingsbomen, matrices bij convoluties, afgeleiden en functies met een meervoudig voorschrift bij neurale netwerken … Je maakt kennis met lesmateriaal, verwerkt in online Python notebooks. Deze notebooks kunnen gratis in de klas gebruikt worden. Hiervoor volstaat een computer met een internetbrowser, er moet geen extra software worden geïnstalleerd.

Over de spreker: Natacha Gesquière stond vele jaren in het onderwijs als leerkracht wiskunde, maar ze is nu STEM-coach aan de UGent en Dwengo vzw. Ze ontwikkelt didactisch materiaal voor Dwengo vzw, rond STEM, computationeel denken, artificiële intelligentie en programmeren. Ze verzorgde de leerlijnen STEM en computerwetenschappen voor de STEM-klassen van het eerste tot zesde jaar op Sint-Bavohumaniora in Gent.

Maak uw keuze uit volgende werkwinkels:

Correlatie en regressie met GeoGebra Suite
Spreidingsdiagrammen en trendlijnen zijn nieuw in de tweede graad doorstroomfinaliteit. Leerlingen gaan in spreidingsdiagrammen op zoek naar enkele eenvoudige verbanden: lineair, recht evenredig, omgekeerd evenredig en zuiver kwadratisch verband. Cruciaal hierbij is dat leerlingen gebruik maken van ICT. In deze workshop wordt aan de hand van voorbeelden gedemonstreerd hoe de grafische rekenmachine van GeoGebra kan ingezet worden bij dit leerstofonderdeel.

Over de spreker: Els Coussement begeleidt inhoudelijke cursussen, didactische opleidingsonderdelen en stages als docent wiskunde in de opleiding tot ‘Educatieve bachelor Secundair Onderwijs’ aan de Arteveldehogeschool Gent. Daarnaast volgt zij als lid van de VVWL-werkgroep GeoGebra Vlaanderen de ontwikkelingen van GeoGebra op de voet.

GeoGebra notitieblok en klaslokaal, didactiek in een online verhaal
Met de digisprong verschuift de focus van applets tonen naar GeoGebra gebruiken door leerlingen. Suite is een krachtige en intuïtieve rekenmachine die je ook als tool kunt gebruiken binnen Notitieblok, de whiteboard omgeving van GeoGebra. In Notitieblok kan je een les voorbereiden en een bordplan klaarzetten om in te werken. Je kunt vrij tekenen en schrijven of tabellen creëren om wiskundige problemen aan te pakken van mathematiseren over berekenen tot het formuleren van een antwoord. Met Klaslokaal kan je het plaatje nog mooier maken: leerlingen kunnen in applets werken en vragen beantwoorden, in Notitieblok tekenen en rekenen… terwijl jij als leerkracht in realtime hun vorderingen opvolgt, leerlingen virtueel ‘aan het bord’ roept en inspeelt op hun oplossingen. We verkennen hoe je met beide toepassingen kunt werken in je klas.

Over de spreker: Chris Cambré : gewezen leraar wiskunde, onderhoudt de website wiskunde-interactief.be, vertaler van GeoGebra en auteur van GeoGebra-applets. Daarnaast volgt hij als lid van de VVWL-werkgroep GeoGebra Vlaanderen de ontwikkelingen van GeoGebra op de voet.

Oefeningen wiskunde online… het kan!.
Nu elke leerling over een laptop of chromebook beschikt, ligt het wat voor de hand om de leerlingen ook geregeld oefeningen wiskunde online te laten oplossen. In de klas of thuis, als herhalingsoefeningen of als remediering, zelfs als toets of examen kan het. Er zijn heel wat websites waar je oefeningen voor leerlingen kan voorzien. Maar om oefeningen wiskunde als leraar op te stellen of als leerling op te lossen, is een goede en vlotte vergelijkingseditor eigenlijk een vereiste. Bovendien is het ook wenselijk de ingediende oplossingen van de leerling te kunnen nakijken en feedback terug te sturen. En als het even kan, is een gratis omgeving ook mooi meegenomen… Kan dat allemaal wel? Jazeker, en dat proberen we in deze sessie met enkele voorbeelden te illustreren. We doen dit aan de hand van een tweetal tools: Microsoft formulieren en de website Edulastic.

Over de spreker: Paul Decuypere is gewezen leraar wiskunde en ICT Lyceum Hemelsdaele in Brugge; nascholer voor het Katholiek onderwijs Vlaanderen.

Inschrijvingen zijn afgesloten.

Nog vragen?

Contacteer Ivan De Winne, ivan.dewinne@telenet.be

Dit evenement werd ondersteund door het departement Economie, Wetenschap en Innovatie binnen het actieplan Wetenschapsinformatie en Innovatie, een initiatief van de Vlaamse Gemeenschap.