Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars vzw

45 jaar! -

Welkom op onze nieuwe website.

Hoe moeilijk het is om (x + 2)² in braille te lezen

Braillelezers hebben grote moeite om wiskunde op eindexamenniveau middelbare school en hoger te leren. Dat komt onder andere omdat formules visueel makkelijker te begrijpen zijn dan op de tast. Ook ontbreekt het aan specifieke kennis bij hun docenten. Annemiek van Leendert onderzocht hoe dit beter kan, en promoveert op 17 november op dit onderwerp met het proefschrift “Improving reading and comprehending mathematical expressions in braille”. .

Van Leendert is van origine een ‘gewone’ wiskunde- en natuurkundedocent, maar toen zij ging lesgeven op een van de vier scholen voor leerlingen met een visuele beperking in Nederland, merkte ze dat wiskunde-onderwijs aan deze leerlingen specifieke eisen stelt aan de leraren (naast uiteraard aan het lesmateriaal). Voortbouwend op die interesse ging zij ook andere leraren begeleiden: “Dat vond ik fantastisch werk, ik wist eindelijk wat ik echt wilde.”

Lees het volledige artikel op Link  PWN